Λογοθεραπεία

Τι είναι η

Λογοθεραπεία

Η επιστήμη της λογοθεραπείας  ασχολείται  με την πρόληψη , διάγνωση και  αντιμετώπιση διαταραχών λόγου, ομιλίας, επικοινωνίας και μάσησης-κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια και αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών : νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.

Σκοπός της

Η  ανάπτυξη της εξωλεκτικής και  λεκτικής  επικοινωνίας , την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής,  στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων και στην κατανόηση και παραγωγή του προφορικού και γραπτού λόγου.

Οι διαταραχές χωρίζονται σε:

Διαταραχές λόγου

σχετίζονται με τις αποκλίσεις του υπάρχουν στη μορφολογία, τη σύνταξη, το λεξιλόγιο και την κατανόηση  με βάση τη χρονολογική ηλικία και έχουν ως αποτέλεσμα τη δυσκολία στην  οργάνωση  της  έκφρασης και τη σαφήνεια αυτής σε τρίτους.

Διαταραχές ομιλίας

σχετίζονται με δυσκολία στην σωστή εκφορά των φωνημάτων , το συντονισμό , τον προγραμματισμό των αρθρωτών και τον συνδυασμό των ήχων για την άρθρωση των λέξεων.

Διαταραχές επικοινωνίας

σχετίζονται με τις δυσκολίες που εμφανίζει το άτομο σε επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων , κοινωνικής αλληλεπίδρασης και σωστή χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου για επικοινωνία.

Διαταραχές σίτισης

σχετίζονται τόσο με τη δυσφαγία (στοματικό και φαρυγγικό στάδιο) όσο και με συμπεριφορικές δυσκολίες όπως είναι η μετάβαση από την πολτοποιημένη τροφή στη στερεή και η δυσκολία στη δοκιμή νέων γεύσεων και υφών.

Διαγνωστικές κατηγορίες που απευθύνεται η λογοθεραπεία είναι οι εξής:

  • Διαταραχές άρθρωσης

  • Φωνολογικές διαταραχές

  • Διαταραχές στο ρυθμό και τη ροή της ομιλίας-Τραυλισμός

  • Διαταραχές σίτισης και κατάποσης

  • Αναπτυξιακή λεκτική δυσπραξία

  • Καθυστέρηση ομιλίας

  • Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή-Αυτισμός

  • Νοητική υστέρηση

  • Σύνδρομα

  • Μαθησιακές δυσκολίες

  • ΔΕΠ-Υ

  • Νευρολογικές διαταραχές

ΠΟΤΕ ΖΗΤΑΩ ΒΟΗΘΕΙΑ….

Στάδια φυσιολογικής εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου

Έως 12 μηνών

Περισσότερα ↓
  • Αντιδρά στους ήχους
  • Παράγει και μιμείται ήχους
  • Κάνει βλεμματική επαφή
  • Χρησιμοποιεί χειρονομίες για να υποδείξει αυτό που θέλει
  • Ανταποκρίνεται στο όνομα του
  • Διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο-βάβισμα

Έως 2 χρονών

Περισσότερα ↓
  • Ακολουθεί απλές οδηγίες
  • Ονομάζει οικεία αντικείμενα
  • Απαντάει στην ερώτηση ‘’Τι είναι αυτό;’’
  • Σχηματίζει προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (πχ να ταΐσει, να χτενίσει , να κοιμίσει την κούκλα κ.α)

Έως 3 χρόνων

Περισσότερα ↓
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Απαντάει σε ερωτήσεις
  • Σχηματίζει προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Το λεξιλόγιο του αυξάνεται
  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες (π.χ παραμύθια)

Έως 4 χρόνων

Περισσότερα ↓
  • Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων
  • Εκφράζει τα συναισθήματά του
  • Η ομιλία του πλησιάζει αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.
  • Διηγείται τις εμπειρίες του (π.χ στο σχολείο, σε σπίτια φίλων)
  • Γίνεται κατανοητό από ανθρώπους που δεν το γνωρίζουν

Έως 5 χρόνων

Περισσότερα ↓
  • Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και παιδιά
  • Ακολουθεί και εκτελεί σύνθετες εντολές
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες
  • Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία
  • Ανταλλάσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις

Παρόλα αυτά το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό το λόγο μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο αν έχει περάσει ένα εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει  πρόοδο, τότε καλό θα είναι να απευθυνθείτε άμεσα σ’ ένα λογοθεραπευτή για μια αξιολόγηση με τη χρήση έγκυρων διαγνωστικών εργαλείων. Ο ειδικός θα συζητήσει μαζί σας , θα σας  κατευθύνει και αν είναι απαραίτητο θα σας προτείνει το κατάλληλο λογοθεραπευτικό πρόγραμμα , το οποίο θα βασίζεται σε τεχνικές και μεθόδους παρέμβασης υψηλής θεραπευτικής αξίας.

Η ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ στο Λόγος & Αίσθηση χωρίζεται σε δύο στάδια :

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ο λογοθεραπευτής μέσα από τη λήψη λεπτομερούς ιστορικού, την παρατήρηση του παιδιού και τη χορήγηση σταθμισμένων διαγνωστικών εργαλείων αξιολογεί τις δυσκολίες του παιδιού σε επίπεδο λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας και τις αποκλίσεις αυτών με βάση τη χρονολογική του ηλικία και παραπέμπει όπου είναι απαραίτητο σε άλλη ειδικότητα όπως αναπτυξιολόγο, παιδοψυχίατρο ή παιδονευρολόγο.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Με βάση την αξιολόγηση ο λογοθεραπευτής οργανώνει ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα με βάση τις ανάγκες και τα ελλείμματα του κάθε θεραπευόμενου επιλέγοντας την κατάλληλη θεραπευτική μέθοδο ή τον συνδυασμό αυτών με στόχο τη βελτίωση της λειτουργικότητας του κάθε ατόμου. Στη διαδικασία της θεραπείας σημαντικό ρόλο έχει και η οικογένεια ακολουθώντας τις οδηγίες και τις συμβουλές του θεραπευτή σε άλλα πλαίσια όπως σπίτι, παιδική χαρά και εξωσχολικές δραστηριότητες.