Εργοθεραπεία

Τι είναι η

Εργοθεραπεία

H τέχνη και  η επιστήμη που βοηθά τους ανθρώπους να διεκπεραιώνουν τις καθημερινές δραστηριότητες που είναι σημαντικές σε αυτούς, ανεξάρτητα από την πάθηση, αναπηρία ή μειονεξία που πιθανό να αντιμετωπίζουν( ΑΟΤΑ, 1994).Επίσης, ασχολείται  με  την προώθηση της υγείας και της ευημερίας του ατόμου μέσω της εμπλοκής του στο έργο. Έργο είναι οι δραστηριότητες της καθημερινής ζωής που κάνουν οι άνθρωποι για να γεμίσουν το χρόνο και να φέρουν νόημα και σκοπό στη ζωή τους. Οι βασικοί τομείς της  ανθρώπινης λειτουργικότητας στους οποίους  παρεμβαίνει η εργοθεραπεία  είναι η αυτοφροντίδα ( προσωπική υγιεινή, ένδυση, υπόδηση, προετοιμασία φαγητού) ,σίτιση, μετακίνηση, κοινωνικοποίηση και συμμετοχή σε δραστηριότητες  που προάγουν τη διασκέδαση, τη χαλάρωση, την ευχαρίστηση και την έκφραση του εαυτού τους.  Η εργοθεραπεία στοχεύει στους  τομείς της  αυτοφροντίδας , αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου και της παραγωγικότητας με στόχο να παρέχει τη δυνατότητα σε άτομα με περιορισμούς  στη λειτουργικότητα να εκτελούν τις  καθημερινές τους δραστηριότητες στο μέγιστο των ικανοτήτων τους.

Η εργοθεραπεία παρεμβαίνει στους εξής τομείς:

Στο γνωστικό –αντιληπτικό τομέα

πιο συγκεκριμένα οργάνωση, χρονικό και χωρικό προσανατολισμό, κατανόηση, μνήμη, εκτελεστική ικανότητα, οπτική και ακουστική αντίληψη

Αδρή κινητικότητα

σχετίζονται με δυσκολία στην σωστή εκφορά των φωνημάτων , το συντονισμό , τον προγραμματισμό των αρθρωτών και τον συνδυασμό των ήχων για την άρθρωση των λέξεων.

Λεπτή κινητικότητα

που σχετίζεται με τη λαβή, τον έλεγχο και χειρισμό του μολυβιού, ικανότητα χρήσης του ψαλιδιού, τον γραφοκινητικό συντονισμό και τον οπτικοκινητικό συντονισμό.

Δραστηριότητες καθημερινής ζωής

που σχετίζονται με την ένδυση, υπόδηση, σίτιση, προσωπική υγιεινή

Αισθητηριακή ολοκλήρωση

που σχετίζεται με το πως ο εγκέφαλος οργανώνει και επεξεργάζεται κατάλληλα τα αισθητηριακά ερεθίσματα από το περιβάλλον με τη χρήση των αισθητηριακών συστημάτων ( αιθουσαίο, ιδιοδεκτικό, απτικό, ακουστικό, οπτικό)

Κοινωνικές δραστηριότητες

που σχετίζονται με την συνεργασία, ένταξη και συμμετοχή σε μια ομάδα, ακολουθία κανόνων , κοινωνικό παιχνίδι, ανάπτυξη εικόνας εαυτού και αυτοεκτίμηση

Πότε απευθύνομαι σ’ ένα εργοθεραπευτή;

  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί (π.χ ένδυση, σίτιση, τουαλέτα κ.α)

  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει τη θέση του σώματος του σε σχέση με το χώρο, είναι αδέξιος και πέφτει συχνά.

  • Εμφανίζει αδικαιολόγητες εκρήξεις θυμού ή επιθετική συμπεριφορά.

  • Είναι πολύ ευαίσθητος σε οσμές , γεύσεις , θόρυβο ή αγγίγματα

  • Δυσκολεύεται να πάρει μέρος σε ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια με κανόνες

  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί

  • Είναι υπερκινητικός και παρορμητικός

  • Δυσκολεύεται να κόψει με ψαλίδι , να κάνει πάζλ ή να ζωγραφίσει

Ας μη ξεχνάμε πως όσο σημαντικό είναι το παιδί μας να μιλάει , να τρώει, να επικοινωνεί άλλο τόσο είναι σημαντικό να μπουσουλάει, να περπατάει, να τρέχει, να παίζει , να οργανώνεται αλλά και να αυτοεξυπηρετείται.